top of page

#11 - Help, ik heb geen idee of ik al dan niet goed bezig ben met mijn zaak?

Je bent al een tijdje begonnen met je zaak (in bijberoep of hoofdberoep), maar je hebt echt geen flauw idee of je al dan niet goed bezig bent. Het lijkt ook alsof alles wat binnenkomt even snel naar buiten gaat.


Of je bent al enkele jaren in bijberoep bezig, maar het lukt je maar niet om de overstap te maken naar hoofdberoep…


Of je wilt gaan starten, maar los van alle zaken die je voor de opstart in orde moet brengen zoals je inschrijven in het kbo, sociaal verzekeringsfonds etc, heb je eigenlijk geen flauw idee waar je moet beginnen. Ben jij één van deze 3? Dan is deze podcast aflevering voor jou!


Met mijn klanten begin ik altijd met 3 pijlers, en deze 3 pijlers zijn echt de basis voor jouw bedrijf. Als je jouw bedrijf bekijkt als een huis dat gebouwd moet worden, ga je natuurlijk niet meteen beginnen met bakstenen te kopen en je huis proberen te bouwen op een zachte ondergrond? Nee toch? Wat zijn de eerste stappen? Juist, je zorgt eerst voor een sterke fundering & een plan van aanpak voordat je begint met het bouwen van zo’n huis. En waarom denken wij dat dat bij een bedrijf anders is? In het engels noemen we het ook niet voor niks: Building a business. Want je moet echt eerst een sterke basis hebben waarop jij kan voortborduren. En dat is wat we ik heel graag wil uitlichten in deze blogpost.


Liever beluisteren in een podcastaflevering i.p.v te lezen?




Pijler 1: ondernemersmindset en doelstellingen


De eerste stap is jouw doelen en ondernemers mindset optimaliseren.

Want als jij niet weet waar jij naartoe wilt gaan en niet in jezelf gelooft, kom je er niet.


Waarom in je mindset belangrijk als ondernemer?


Een sterke ondernemersmindset is de allereerste stap die nodig is voor een winstgevende zaak in sha Allah, want als je jezelf gaat saboteren door niet in jezelf te geloven, door niet in je doelen te geloven, door niet in jouw werk/kennis/kunde te geloven, waarom moet jouw klant jou dan wel geloven?


Af en toe voorzichtig zijn is goed, maar ben je een ondernemer die een té voorzichtige houding heeft, dan beperk je niet alleen je groeipotentieel maar mogelijks ook de levensduur van je onderneming.


Heb je een sterke ondernemersmindset:

  • dan ben je nieuwsgierig en durf je ook te dromen.

  • dan zie je kansen mét risico’s, en durft ze wel te nemen omdat je niet bang bent om af en toe te vallen. Je leert net van die fouten en deze helpen jou zelfs in je verdere ontwikkeling als ondernemer.

  • dan ben je ook niet bang om bepaalde investeringen te maken die jouw zaak kunnen helpen om te groeien. Als je denkt dat je niet kan groeien, dan ga je ook niet groeien.

  • dan ben je niet bang om fouten te maken en besef je dat je altijd zal blijven leren. Daardoor probeer je dingen uit, leer je ervan en pak je het daarna net even anders aan. Zo kom je steeds stappen vooruit en bereik je uiteindelijk je grootste droom in sha Allah.


Heb jij last van: “Wat als…’ of “Ja maar…” vragen in jouw hoofd? Dan kan het zijn dat je jezelf saboteert.


Opdracht:


Ik wil dat je al je twijfels op een stukje papier noteert en kijk welke “angsten” effectief zijn en welke enkel zelfsabotages zijn. Ik ben er vrij zeker van dat de lijst met zelfsabotages vele groter is dan de lijst met de echte angsten.


Naast een sterke ondernemersmindset is het ook enorm belangrijk om duidelijke doelen te bepalen voor jezelf. Wat vind jij belangrijk? Waar wil jij naartoe? Etc


Als je niet weet wat je doelen zijn, hoe maak je dan een plan om ernaar te werken?


Stel één van jouw belangrijke doelen is, meer tijd met de kindjes spenderen. Dan kan je gaan kijken van, ok ik ga enkel werken tijdens de schooluren, dus ze zijn tussen half 9 en half 4 op school, dus je hebt zo’n 6 uur tijd om te werken. En tijdens die uren plan je alles in. Rekening houdend, met je gebed, pauzes om te eten etc. Dat is een proces, dat gaat niet van de ene op de andere dag meteen goedlopen. Er gaan dagen tussenzitten dat je veel meer uren werk hebt enz. Dat is wat ik bedoel met waar wil jij naartoe werken?


Dat kan je uiteraard ook doen voor je financiele doelen, en dat hoort dan eigenlijk bij de 2de pijler, jouw business plan.


Pijler 2: business plan



Wat is een business plan en waarom heb ik er één nodig voor mijn business?


In jouw business plan dien je alles te doorlopen, je idee, je markt, je financieel plan, … zodat jij een ijzersterke basis neerzet waarbij jij 100% jouw ideale klant en markt bepaalt en hier jouw marketing op kan aanpassen.


Waar de meeste ondernemers zich in vergissenin het begin is door het grote verschil tussen omzet en winst/jouw netto salaris. Ben je altijd in loondienst geweest, dan werd dit altijd voor jou gedaan en kreeg je nooit je bruto salaris op je rekening om achteraf de sociale bijdragen

en belastingen door te storten. Als zelfstandige moet je hier wél rekening

mee te houden.



Daarom laat ik je hieronder zien hoe jij makkelijk jouw netto droomsalaris berekent:


Omzet excl BTW

- Variabele kosten

- Vaste kosten

= winst

- Sociale bijdragen

= winst voor belasting

- Personenbelasting

= netto salaris


Us het kan zijn dat je omzet hoog is, maar dat je op het einde onderaan de streep niets overhoudt en ben je er nu achter dat je eigenlijk te weinig geld vroeg voor je dienst of product? Dat is ook een van de redenen waarom een financieel plan zo belangrijk is. Dan kom je aan het einde van het jaar niet voor een verrassing te staan.


Weer een kleine oefening voor jou, is om eerst bepalen wat jouw netto droomsalaris is, dus helemaal onderaan de streep, om dan zo in de andere richting te werken.


Dus stel je droomsalaris is 2000 EUR netto, je telt er personenbelasting bij, stel dat is 50% dus + 1000 EUR = winst voor belasting, je telt er sociale bijdragen bij, dat is 20,5% dan heb je als uitkomst je winst, tel daar de vaste kosten en evt de variabele kosten bij dan heb je je omzet excl btw. En dat kan zijn dat dat cijfer dan 7000 EUR is, terwijl jij momenteel maar 2000 EUR omzet draait, ja daar zie je dus het verschil tussen 2000 EUR omzet en 2000 EUR netto salaris, snap je wat ik bedoel?


Pijler 3: branding


Wat is branding en waarom heb ik het nodig voor mijn business?


Wanneer we branding horen denken we meestal aan logo’s, huisstijl kleuren en lettertypes. Maar branding is veel breder dan dat.

Branding is hoe mensen jouw zaak/merk waarnemen, wat mensen denken over je zaak en hoe ze zich voelen wanneer ze over je zaak horen. Het doel is dus dat jouw ideale klant jouw gaat waarnemen zoals jij wil dat hij/zij jou gaat waarnemen.


Branding geeft bedrijven de kans om klanten vanuit het bedrijf te laten zien voor wie zij werkelijk zijn. Dé unieke kans om eerlijk en open te communiceren over waar jouw bedrijf voor staat. De uitstraling, het gevoel en de boodschap die jij overbrengt onderscheiden jou direct en

langdurig van de concurrentie.


En nu is mijn vraag aan jou, heb jij een sterke en herkenbare branding?


Check aan de hand van deze vragen dit zo is.


Gebruik jij altijd dezelfde kleuren, lettertypes en elementen voor je sociale media en je website?


Noteer je gebruikte lettertypes


Noteer welke kleuren je gebruikt (HEX codes)


Als ik een kleine tip maar meegeven: verzamel al deze gegevens samen in 1 bestand (Canva/Word/Brandbook) en gebruik deze voor jouw website/socials/en overige branding items. Ook als je met andere mensen samenwerkt (VA, Social media manager, grafisch designer etc).


Een belangrijk onderdeel van die branding zijn beelden.


Of je nu producten of diensten verkoopt, goede foto’s zorgen voor professionaliteit. Een website/webshop met mooie foto’s maakt een goede indruk, soms valt het voor de klant niet eens op omdat men dit verwacht. Maar slechte foto’s vallen al meteen op en zorgen en vaak

voor dat iemand meteen je website/webshop/Instagram verlaat.

Die eerste indruk is dus heel belangrijk! Goede fotografie is een verlengstuk van je branding, dat we hierboven hebben besproken. En het goede nieuws? Meestal is je gsm meer dan genoeg!

Hoe zorg je er nu eigenlijk voor dat je foto’s bij je branding passen?


Het makkelijkst is door een Lightroom Mobile preset (fotofilter) te gebruiken. Met de gratis versie van Lightroom mobile kan je je aangekochte presets erop zetten, foto’s bewerken, exporteren, etc.

Installeer deze app dus zeker op jouw smartphone!

Overige handige fotografie apps:

InShot (video’s)

SnapSeed

Unfold

Werble


What's next?


Nu je alle stappen hebt gezien, kijk dan objectief naar jouw zaak. Waar zijn de verbeterpunten bij jou? Is dat je ondernemersmindset, doelstellingen, je business plan waar nog werk aan is? Jouw branding? Heb je nog steeds het gevoel dat je niet goed weet waar te beginnen?


Misschien is de Muslimah CEO Club dan iets voor jou.





Behalve een community met ambitieuze moslimapreneurs, én maandelijkse groepscoaching met mij, krijg je wanneer je instapt ook meteen toegang tot een online cursus.



En deze cursus is zodanig gemaakt dat je door korte video’s en bijhorende oefeningen, meteen actie gaat ondernemen. Het is echt in kleine stapjes onderverdeeld wat maakt dat je op eigen tempo eraan kan werken. En als je dan ergens vastzit, kan je uiteraard terecht in de groepscall met al jouw business vragen en dan help ik je op die manier verder. Je hebt meteen toegang tot de modules ondernemersmindset en doelstelinngen, business plan en branding. Het mooie is ook dat deze cursus steeds wordt aangevuld, dus op de planning staat nog fotografie, social media, emailmarketing, lanceringen, je eigen podcast lanceren, en meer afhankelijk waar het meest vraag naar is van de groep.


Ik heb het zo betaalbaar mogelijk voor je gemaakt, zodat je echt geen uitvluchten meer gaat zoeken om niet achter je dromen te gaan. ;)


En als je in december 2022 instapt, dan betaal je, zolang je lid bent, slechts 37 EUR ipv 57 EUR als je de code DEC20 gebruikt in hoofdletters. Dus op jaarbasis bespaar je 240 EUR.

En laten we eerlijk zijn, 37 EUR, das 1 kledingstuk minder kopen per maand. Het enige verschil is dat dit een investering is aangezien het je geld zal opbrengen in sha Allah (mits je het werk ervoor doet uiteraard).




Heb je hier nog vragen over? Stuur me een mailtje via info@muslimamakers.com en ik antwoord zo snel mogelijk terug. En anders, tot de volgende blogpost in sha Allah!

15 weergaven0 opmerkingen
bottom of page